Taalonderwijs vanuit rijke teksten

(vanuit thema’s, zonder methode)

Elke workshop wordt op maat gemaakt: afgestemd op de populatie en de wensen van de school. De workshops zijn gebaseerd op het boek ‘Rijke taal’ van Erna van Koeven en Anneke Smits, het Protocol leesproblemen en dyslexie, de SLO-doelen, de artikelen van het NRO en de Interventiekaart basisvaardigheden. Workshops van drie uur kunnen gesplitst worden in twee bijeenkomst van anderhalf uur.

Hierbij een beeld van de mogelijkheden:

 

Lezen met plezier zonder leesmethode

 

In deze bijeenkomst van drie uur leer je wat jouw rol als leerkracht is voor, tijdens en na zowel het stillezen als het voorlezen. Je leert het belang van vloeiend lezen en hoe je dit organiseert. Je krijgt veel concrete voorbeelden van activiteiten waarmee elk kind met plezier in de Schoolbieb duikt…. ook de kinderen die lezen moeilijk of stom vinden. Wanneer je deze leesactiviteiten dagelijks uitvoert is het gebruik van een leesmethode voor groep 4-8 niet meer nodig. Dat levert je lestijd op én je spaart geld uit waarmee je jaarlijks actuele boeken aan kunt schaffen.

 

Lezen in groep 4

 

Deze workshop van 1,5 uur is bedoeld voor leerkrachten van groep 4. Je leest voor en de kinderen lezen in hun eigen boek. Daarbovenop leest je klas dagelijks hardop uit rijke themateksten. Je leert hoe je deze teksten uit de Schoolbieb selecteert, je leert hoe je de kinderen begeleidt naar niveau E4 en wat het aanbod is voor kinderen die niveau E4 al beheersen. 

 

 

Begrijpend lezen met informatieve boeken uit de Schoolbieb

 

In deze bijeenkomst van drie uur krijg je zicht op de slo-doelen voor lezen. Kennis van de wereld is een belangrijke voorwaarde voor tekstbegrip. Je leert hoe je uit de Schoolbieb rijke teksten selecteert die aansluiten bij het thema van je lessen wereldoriëntatie. Je oefent met de lesopbouw bij deze rijke tekst en spreekt in je team af hoe je de leesontwikkeling van de kinderen volgt. Deze workshop is bedoeld voor de groepen 5-8.

 

Thematisch taalonderwijs

 

In deze bijeenkomst van drie uur voor leerkrachten van de groepen 4-8 leer je hoe je vanuit de lessen wereldoriëntatie een activerend thema kiest. De boeken uit de Schoolbieb, kranten en filmpjes geven invulling aan je thema. Je krijgt zicht op de slo-doelen voor spreken, luisteren en schrijven. Je leert hoe je deze taaldoelen functioneel kunt toepassen in de thema-activiteiten. Je kunt een goede instructie geven bij deze doelen en je kunt succescriteria opstellen waardoor kinderen zichzelf en elkaar feedback geven op het bereiken van de doelen. Kinderen raken meer betrokken, je hebt geen taalmethode meer nodig en wint daardoor lestijd. Een spellingmethode blijft wel nodig naast deze aanpak.

 

Prentenboeken als basis van het onderwijs in groep 1-2

 

In drie bijeenkomsten van 3 uur voor kleuterleerkrachten leer je hoe je een activerend thema kiest. Prentenboeken uit de Schoolbieb worden gebruikt als input voor themahoeken en geleide activiteiten waarin alle ontwikkelgebieden aan bod komen. Dus zowel muziek-, kunst-, seo, motoriek-, taal- als rekendoelen. Je leert hoe je de themahoeken samen met de kinderen bedenkt en inricht en hoe je het spel begeleidt en verdiept. 

 

Een wereld vol boeken: meertaligheid in de bieb

In deze bijeenkomst van 3 uur voor leerkrachten van groep 1-8 leer je waarom het belangrijk en verrijkend is voor alle kinderen om boeken en teksten in de thuistaal in te zetten in je klas. Met het team ontwikkel je een visie op het gebruik van de thuistaal in je klas: wanneer wel en wanneer niet en waarom? Je krijgt praktische tips waarmee meertalige kinderen mee kunnen doen aan activiteiten bij Nederlandse teksten. Je leert hoe je de voorkennis van meertalige kinderen kunt gebruiken om de achtergrondkennis van alle kinderen te verrijken. En je leert hoe je je de verschillende thuistalen kunt inzetten in activiteiten rond taalbeschouwing bij boeken uit de Schoolbieb. 

Helen Degenhart

Driebanlaan 6

1705 AA Heerhugowaard

helen@degenhart.nl

06 53 85 79 79