Kwalitatieve analyse van opbrengsten

Je neemt toetsen af zodat je weet wat je leerlingen al beheersen en welke doelen ze nog moeten leren. Als je de resultaten op de juiste manier analyseert weet je ook op welke manier je de doelen het beste kunt aanbieden en wat jouw school nodig heeft om de opbrengsten te verhogen. Daarbij werk je in drie stappen van signaal naar verklaring naar aanpak. Op niveau van het kind, de groep en de school. Dan toets je niet omdat 'het moet' maar omdat de gevonden informatie jou helpt om je les beter af te stemmen op de kinderen in jouw groep: formatief toetsen.

 

Mijn bijeenkomsten zijn altijd op maat gemaakt. Om je een idee te geven zie je hier de beschrijving van een traject dat ik op een aantal scholen gedaan heb:

Teamcursus groep 3-8

a.    Formatief of summatief toetsen

b.    De 3 stappen van analyseren: signaal – verklaring – aanpak

c.    Signaal: uitleg over het onderwijsresultatenmodel en referentieniveaus, foto of film, signaal op groeps / leerjaar / bouw/ schoolniveau, foutenanalyse als inhoudelijk signaal

d.    Verklaring: diagnostisch gesprek, verklaring binnen de school en de leerkracht: de vier bollen (aanbod, zicht op ontwikkeling, pedagogisch handelen, klasmanagement) 

e.    Aanpak: clusteren van kindniveau naar groepsniveau, curatieve en preventieve acties, vertaling naar dag/weekplanning, evaluatie

 

Cursus groepen 1-2

  • Signaal: Weten hoe je het groepsoverzicht van themadoelen/focusdoelen en de lvs-observatielijst interpreteert
  • Verklaring: aanbod in spel-kring-begeleiding, inrichting van de ruimte en materialen, rooster. Welke vragen stel je elkaar?
  • Aanpak: verwerking van de doelen in jaarplanning, themaplanning en dagplanning

 

Bijeenkomst voor directieleden en ib-ers/KC-ers

  • -      Ambitie per school en per vakgebied

    -      Stappen en taakverdeling binnen de school bij het analyseren

    -      Het maken van de schoolanalyse vanuit groepsanalyses, lesbezoeken en teamgesprek over de opbrengsten

    -      Vertaling van de schoolanalyse naar ontwikkelplan voor de school

 

Modelling van een teamgesprek over de opbrengsten

 

Feedback op schoolanalyse en jaarplan

Helen Degenhart

Driebanlaan 6

1705 AA Heerhugowaard

helen@degenhart.nl

06 53 85 79 79