Gedragsvraagstukken

Kinderen laten soms gedrag zien dat jij als leerkracht of pm-er moeilijk vindt. Dat doen kinderen niet expres of bewust. Het is geen onwil maar onmacht. Kinderen hebben iets anders nodig van jou, de groep of de omgeving om gewenst gedrag te kunnen tonen.

Ik help je op weg met theorie over gedrag, praktische tips en oefeningen bij jouw situatie.  Je leert ‘verder te kijken dan het gedrag van een kind’ en je handelen af te stemmen op wat het kind nodig heeft. De inhoud van mijn workshops wordt altijd op maat gemaakt. Hieronder zie je een voorbeeld van een cursus van vier bijeenkomsten die ik op scholen en BSO's gegeven heb. Aan bod komt: 

- Onderscheid gedragsprobleem en gedragsstoornis

- Hoe wordt gedrag in de hersenen veroorzaakt

- Behoeften van kinderen met een gedragsstoornis zoals angststoornis (waaronder faalangst), hechtingsproblematiek, adhd,              ass, odd

- Hoe kun jij inspelen op de behoeften van dit kind: preventief en curatief

- Liefdevol begrenzen, voorspelbaarheid-structuur-prikkelarme omgeving

- Relatie-autonomie-competentie

- Stille kinderen

- Gedrag is een signaal: wat probeert het kind te zeggen met zijn gedrag? 

- ABC-model 

Helen Degenhart

Driebanlaan 6

1705 AA Heerhugowaard

helen@degenhart.nl

06 53 85 79 79