Veel scholen die ik begeleid werken thematisch en zonder methode. Prachtig vind ik dat! Werken vanuit doelen met betrokken kinderen, het mooiste dat er is. Het geeft je als leerkracht het plezier in onderwijs terug.
Auditieve vaardigheid
In de praktijk blijkt echter dat het leren spellen lastig te combineren is met betekenisvol werken vanuit thema’s. Spelling is een auditieve vaardigheid die expliciet aangeleerd moet worden: het luisteren naar klanken en klankgroepen, het nadenken over de spellingscategorie en het toepassen daarvan en tenslotte het controleren of je het goed gedaan hebt.
Vooral kinderen die moeite hebben met spellen raken in de war als je het ene jaar leert dat lange klanken pech hebben en het andere jaar dat een woord bij de bomen/bommen hoort. Daarom is het belangrijk dat iedere leerkracht in elk leerjaar dezelfde instructietaal en voorbeeldwoorden gebruikt. Dat vraagt veel onderlinge afstemming en het matcht nooit helemaal met je thema…
Methode Staal
Scholen die ik ken hebben lang geprobeerd themawoorden in de spellingles te verwerken. Dat kostte echter veel tijd en leverde nauwelijks meer betrokkenheid of resultaat bij de kinderen op. Daarom zijn deze scholen uiteindelijk overgestapt op een spellingmethode. Als een school een spellingmethode wil adviseer ik altijd Staal omdat José Schraven, bekend van Zo leer je kinderen lezen en spellen, meegeschreven heeft aan deze methode.
Begin september 2024 ben ik erkend scholingspartner geworden van Malmberg, de uitgever van Staal. Fijn dat ik nu nog meer scholen kan helpen met het implementeren van Staal in het onderwijsaanbod!
Betekenisvolle schrijfopdrachten
En het mooiste blijft natuurlijk om de aangeleerde spelling te laten toepassen in betekenisvolle schrijfopdrachten binnen je thema. Want uiteindelijk is spelling geen doel maar een middel! Vanuit rijke teksten geïnspireerd raken en vanuit succescriteria zelf een tekst maken. Dan vanuit de succescriteria feedback geven aan jezelf of vragen aan je klasgenoten. Totdat je tekst klaar is om op te sturen, voor te lezen of op de thema-afsluiting te presenteren!