Zo spelen je kleuters wel!

 

 

“Ooo… dus een thema kan veel langer duren dan 3 weken?!” vraagt de juf van groep 1-2 aan mij tijdens het voorgesprek.

Over een maand hebben we een studiemiddag over het begeleiden van spel. Aanleiding: onze kleuters kunnen niet spelen, ze moeten dat nog leren.

Elke kleuter speelt als de omgeving klopt. En de omgeving: dat ben JIJ als leerkracht!

 

Wat moet je doen: 

  • zorg voor een pakkende introductie van je thema. 
  • Bedenk daarna samen met de kinderen welke speelhoeken en activiteiten binnen dit thema passen.
  • Richt samen met de kinderen de hoeken in. Kinderen kunnen de aankleding van de hoek knutselen en stempelen: mooie betekenisvolle leeractiviteiten die maken dat het echt ‘ hun’ hoek wordt waar ze graag in spelen. Het ziet er misschien iets minder ‘gelikt’ uit maar het effect is des te groter.
  • Zorg ook dat in elke hoek pen en papier ligt (invented spelling) en dat er zowel poppetjes/knuffels als kosteloos materiaal liggen. Kinderen kunnen de aankleding van de hoek knutselen en stempelen: mooie betekenisvolle leeractiviteiten die maken dat het echt ‘ hun’ hoek wordt waar ze graag in spelen. Het ziet er misschien iets minder ‘gelikt’ uit maar het effect is des te groter.
  • Zorg ook dat in elke hoek pen en papier ligt (invented spelling) en dat er zowel poppetjes/knuffels als kosteloos materiaal liggen.

En dan kan het spelen beginnen! De kern van jouw taak is kijken hoe de kinderen spelen en daar op aansluiten. Kijken wat de kinderen al kunnen, kijken wat de hoek nog nodig heeft aan materiaal of spelverdieping. Foto’s maken voor de evaluatie van de speelwerktijd of als start voor de speelwerktijd van morgen. En meespelen: door te spiegelen, door een probleem in te brengen, of door voor te spelen wat allemaal bij een bepaalde rol kan horen.

 

Maar hoe zorg je dat je daar tijd voor hebt? Plan een speelwerktijd waarin alleen de speelhoeken open zijn. In dat uur bied je geen knutselwerk aan, je doet geen kleine kring en kinderen werken niet met ontwikkelingsmateriaal. Dat komt allemaal op een later moment van de dag aan bod in een tweede speelwerktijd.

 

Als je het spel binnen een thema op deze manier begeleidt heb je al gauw 6 weken nodig om het spel op gang te brengen en te verdiepen. En sommige speelhoeken zijn zo in trek dat ze meegaan naar het volgende thema! 

Helen Degenhart

Driebanlaan 6

1705 AA Heerhugowaard

helen@degenhart.nl

06 53 85 79 79