Als leerkracht wil je boven de methode staan zodat je goed kunt aansluiten bij wat jouw kinderen nodig hebben. Dat vraagt dat je kennis hebt van de leerlijnen en didactiek.
De inhoud van mijn bijeenkomsten wordt altijd op maat gemaakt. Een voorbeeld van bijeenkomsten die ik gedaan heb is:
Check je aanbod, 1 bijeenkomst
• Je frist je kennis van referentieniveaus op
• Je weet welke doelen in de rekenmethode cruciaal zijn om niveau 1S te bereiken
• Je weet welke cruciale doelen (1S) in de rekenmethode ontbreken
• Je weet welke doelen in de methode kunnen vervallen als dat nodig is
• Zodat je bewust keuzes kunt maken om het aanbod af te stemmen op jouw leerlingen
Doorgaande lijn in de didactiek, 4 bijeenkomsten
- Referentieniveau 1F en 1S
- Cruciale rekendoelen in groep 3-8: hoe dekkend is het aanbod in jouw school?
- Didactische modellen: hoofdfasenmodel, handelingsmodel, vertaalcirkel
- Rekentaal en rekenmaterialen
- Strategie en automatiseren
- Analyse van de lvs-resultaten per rekendomein: signaal-verklaring-aanpak, preventief en curatief
- Differentiatie: inhoud en organisatie voor kinderen die meer uitdaging of meer instructie/begeleiding nodig hebben
o check per lesdoel
o blokplan na methodetoets
o plan van aanpak na lvs-toets
voorinstructie in plaats van verlengde instructie
o Waarom kun je kinderen niet laten werken in de stof van een hoger of lager leerjaar
- Aanbevelingen voor de eigen schoolsituatie